woensdag 26 juni 2019

D66 Winterswijk heeft grote zorgen over bezuinigingen

D66 heeft altijd pal gestaan voor alle verengingen in Winterswijk. Verenigingen en maatschappelijke organisaties vormen de ruggengraat van onze samenleving in Winterswijk. De plannen van het college van Burgemeester en Wethouders, zoals beschreven in de kadernota, raken deze ruggengraat hard en onnodig. Daarbij heeft D66 het college verzuimd om tijdig en juist met de verenigingen te communiceren en zijn al helemaal geen alternatieven gezocht. Wat D66 betreft is dit een slag in het gezicht van alle vrijwilligers en daarmee onacceptabel. ​

Fractievoorzitter Loes ten Dolle heeft gisteren tijdens de behandeling van de Kadernota deze zorgen geuit en was zeer kritisch op de kadernota als geheel. “Het staat bol van aannames en vermoeden, zonder overal echt concreet te worden. Behalve dan op het gebied van de makkelijke bezuinigingen. D66 is blij te zien dat de coalitie al enkele bezuinigingen wil terugdraaien, omdat zij die verenigingen toevallig belangrijk vindt en de bedragen niet zo hoog waren. Maar andere bezuinigingen, zoals die van het zwembad, BoogieWoogie en de nieuwe bijdrage vanuit de sportverenigingen aan de gemeente gaan gewoon door.” ​

Winterswijk heeft een regiofunctie met uitstekende laagdrempelige basisvoorzieningen. We kunnen dan wel meer aan prestigeprojecten werken, maar dit mag nooit ten koste gaan van onze eigen basisvoorzieningen en daarmee niet ten koste van onze eigen inwoners. Dat lijkt met deze Kadernota wel te gebeuren. Loes ten Dolle deed namens D66 de oproep om met ze alle te knokken. Knokken voor ons landschap, onze vrijwilligers, onze verenigingen, onze voorzieningen, onze werkgelegenheden en boven voor alle inwoners van Winterswijk. ​

“D66 realiseert zich dat knokken alleen niet opgaat, we moeten samenwerken, op zijn minst als raad maar bovenal met onze inwoners. Een raad die wil samenwerken aan het behoud van alles wat we tot op heden hebben opgebouwd is en waar we de Winterswijkse gemeenschap verder mee kunnen verrijken.”​