Drempels wegnemen

In de raadsvergadering van september dit jaar vroeg D66 Winterswijk aandacht voor de ‘drempels’ in Winterswijk. Winterswijk moet toegankelijk zijn voor iedereen en wij willen streven naar een inclusieve samenleving. Hoeveel drempels Winterswijk kent voor mensen met een beperking weten we niet. Er zijn nauwelijks voorzieningen voor visueel beperkten. Geen dekkend netwerk van rolstoeltoegankelijke toiletten, geen informatie op de gemeentewebsite over toegankelijke plekken en niet te vergeten de prachtige natuurgebieden in Winterswijk die niet toegankelijk zijn voor rolstoelgangers.

In de open debat ronde riep D66 de raad op om hier hard mee aan de slag te gaan. De raad zou moeten inventariseren wat er nodig is in Winterswijk. Daarnaast moeten er gesprekken worden gevoerd met belanghebbende en met iedereen die hierin wat kan betekenen. Winterswijk is van ons samen, dus laten we niet moeilijk doen als het samen kan.

Aankomende begrotingsvergadering zal D66 en de PvdA een motie indienen om te streven naar een inclusieve samenleving. Hierbij verzoeken wij het college om samen met de doelgroep, ondernemers en instellingen tot een plan van aanpak te komen voor het opstellen van een inclusie-agenda. Die agenda moet ervoor zorgen dat Winterswijk een uitstekende toegankelijke en inclusieve gemeente wordt. Winterswijk is van iedereen en moet ook toegankelijk zijn voor iedereen!

Loes ten Dolle

Gepubliceerd op 13-02-2019 - Laatst gewijzigd op 13-02-2019