Onbegrijpelijke taal

Afgelopen week kopte De Speld met: “Wij leggen Jip en Janneke voor je uit in onbegrijpelijke taal”. Het volgende schreef De Speld: “Jip bewoog zich op ambulante wijze voort door de kadastraal binnen de erfgrenzen van het (hoofd)verblijf van zijn ouders/verzorgers (voortaan: ouders) vallende groenstrook, met een uitzonderlijk gebrek aan plannen, motivatie en/of voornemens”. De artikelen van de Speld zijn persiflerend of satirisch. Echter is het Jip en Janneke verhaal in onbegrijpelijke taal een artikel die refereert naar de gebruikelijke ambtelijke taal. Dit is een stijl van schrijven die we binnen de gemeente ook vaak zien. Vorige jaar riep bijvoorbeeld het College van de Mens alle politici op om na te denken over een ‘simpelere’ vorm van spreken en schrijven.

In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen die niet goed kunnen lezen of schrijven. Een enorm hoog aantal, waar D66 meerdere keren aandacht voor heeft gevraagd. D66 wil dat iedereen mee kan doen, ook de mensen die moeite hebben met lezen of schrijven. D66 Winterswijk ziet het liefste dat alle stukken van de gemeente Winterswijk ook in begrijpelijk taal te lezen is. Een goed voorbeeld is hoe de gemeente Winterswijk tegenwoordig de begroting in vogelvlucht presenteert. Een ‘simpelere’ vorm die voor iedereen te begrijpen en te lezen is, zonder dat er afbreuk wordt gedaan aan de inhoud. Echter zouden wij graag nog meer aandacht zien voor de “gewone taal” binnen overheidsorganen.

Teksten kunnen begrijpelijker zonder dat de essentie van de stukken verloren gaat. Er is eerst een omslag van denken nodig voordat politici en overheidsorganen van nature in begrijpelijke taal kunnen overgaan. Dit is een doel waar D66 Winterswijk zich graag voor inzet.

Gepubliceerd op 13-02-2019 - Laatst gewijzigd op 13-02-2019