‘We voelen dat wij niet zo belangrijk zijn’

WINTERSWIJK – Ze hadden zich meer bij de door hen georganiseerde bijeenkomst voorgesteld, de bewoners van appartementencomplex Den Pollewik in Winterswijk. Alle fracties van de gemeente waren zaterdag uitgenodigd om te komen kijken naar de oude klokkenfabriek van Rensink, maar slechts twee personen kwamen opdagen.

De fabriek is in bruikleen bij Stichting Winkie, die op verzoek van de gemeente geen commentaar geeft. De bewoners van Den Pollewik aan de Meijerink zijn niet alleen het uitzicht op de fabriek beu, maar ook de overlast van muizen, ratten en steenmarters. Overlast waarvan de gemeente Winterswijk niets zegt te weten. Bij het uitblijven van een reactie van de gemeente op hun brieven, besloten de bewoners zaterdag onder leiding van Henk Mengers en Johan Oonk een bijeenkomst te organiseren op het complex.

„Dit valt me bar tegen”, zegt Oonk over de opkomst. ,,Tegenwoordig denken de raadsleden het vanachter hun laptopje op te kunnen lossen. Mijn insteek was altijd om mensen op de straat te helpen. Kom nou eens kijken hoe het écht zit.” Mengers: „Ik had op z’n minst een wethouder verwacht. We voelen dat wij niet zo belangrijk zijn.”

Meino Janszen, lid van de steunfractie van D66, liet de bewoners niet in de steek. Als onderdeel van de kleinste fractie ( D66 heeft één zetel) was hij als eenzame ziel op de bijeenkomst afgekomen. „Onze steunfractie is een grote groep, zodat we bij dit soort bijeenkomsten kunnen zijn”, legde Janszen uit terwijl hij naar de fabriek keek. Het gebouw is roestig en heeft asbestplaten en afschilferende groene verf. „Nee, ik zou dit niet in mijn achtertuin willen hebben”, merkte Janszen op.

Gepubliceerd op 05-01-2018 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018